Structureel beleid voor social return
DPA en haar medewerkers willen graag sociale waarde leveren. Via de projecten die DPA uitvoert is dit maar beperkt mogelijk: deze draaien immers geheel om mensen met specialistische vakinhoudelijke kennis. Dit maakt het lastig om invulling te geven aan maatschappelijke opgaven zoals het creëren van duurzame werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In de zoektocht naar andere manieren om ‘social return’ in te vullen, kwam de onderneming in contact met MAEX. Deze maatschappelijke beurs zorgt voor verbinding met relevante sociale initiatieven en helpt daarnaast om de samen gerealiseerde maatschappelijke impact te managen en meten.
De hoogopgeleide professionals die bij DPA werken, zijn intrinsiek gemotiveerd om iets te doen voor de maatschappij. Naast impact op de werkvloer van opdrachtgevers willen ze ook sociale meerwaarde leveren. Op een ondernemende manier werken aan maatschappelijke uitdagingen. Daarmee is social return voor DPA niet zomaar een verplichting, maar een bewuste keuze en onderdeel van de bedrijfsvoering. Niet omdat het moet, maar omdat ze het echt willen. Samen met MAEX heeft DPA hiervoor een structureel beleid ingezet waarmee ze meer kunnen bereiken dan met over de organisatie verspreide ad-hoc initiatieven.
Initiatieven steunen
Natuurlijk kunnen ook losse initiatieven van grote betekenis zijn. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met het UAF, de stichting die gevluchte studenten helpt om een plek op de Nederlandse arbeidsmarkt te verwerven. De afgelopen jaren boden DPA-medewerkers getalenteerde statushouders zes maanden lang hulp bij hun zoektocht naar een baan. Dit met op de achtergrond ondersteuning door hun begeleider bij het UAF. Die succesvolle samenwerking zet DPA graag voort, want de motivatie van deze statushouders om te slagen is zeer inspirerend. Onder de MAEX-paraplu kunnen veel meer van dit soort waardevolle initiatieven ondersteund worden.
(Meer) impact (blijven) maken
In 2019 koppelde MAEX DPA met succes aan JobOn (voorheen DeBroekriem), de landelijke community voor werkzoekenden. Ook werd een verbinding tot stand gebracht met BuurtBuik: een organisatie die gezonde en gratis maaltijden bereidt van gered voedsel van supermarkten, winkeliers en horeca. Inmiddels heeft DPA via MAEX al 24 initiatieven ondersteund en staat de teller op 71.406 aldus bereikte mensen. Verder biedt DPA de aan MAEX verbonden initiatieven doorlopend een juridisch impuls: ondersteuning op maat in zakelijk-juridische vraagstukken. Als de vraag past bij de expertise van DPA wordt deze gematcht aan een specialist van DPA. Die neemt de tijd om het probleem te bekijken en geeft passend advies zodat het betreffende initiatief (meer) impact kan (blijven) maken.
Transparant
DPA wil haar sociaal-maatschappelijke impact zo concreet voelbaar en meetbaar mogelijk maken. Ook hier heeft MAEX een slimme oplossing voor bedacht: de Social Handprint. Deze rekentool maakt de financiële waarde van een initiatief zichtbaar evenals de impact op een specifiek ontwikkelingsdoel van de Verenigde Naties. Het is een lerend systeem dat nieuwe inzichten over indicatoren, eenheden en waarde direct verwerkt. Hier zie je in één oogopslag wat een initiatief betekent. Dit helpt bij DPA’s doelstelling van transparante verslaggeving. Zo zetten ze niet alleen hun reputatie als maatschappelijk betrokken partner van opdrachtgevers kracht bij, maar ook hun profilering als aantrekkelijke werkgever voor professionals die ook aan hun sociale impact willen werken.